Slimmer werken met de 80/20 regeling

Met een eigen praktijk valt er veel te plannen, want je hebt altijd veel te doen. Hoe zorg je ervoor dat je de juiste focus houdt en je tijd efficiënt benut, zonder je over de kop te werken? Heb je wel eens aan de 80/20-regeling – ook wel het Pareto-principe – gedacht?

Wat is de 80/20-regeling?

De 80/20-regel is simpel gezegd het principe dat 80% van de resultaten voortkomt uit 20% van je inspanningen. De Italiaanse econoom Vilfredo Pareto ontdekte dit principe meer dan een eeuw geleden, maar het is nog steeds heel relevant, zeker voor ondernemers. Het idee is eigenlijk dat slechts een klein deel van je acties een groot deel van de uitkomsten bepaalt. Dat geldt niet alleen voor daadwerkelijk ‘verkoop’, maar bijvoorbeeld ook voor je marketing, je klantenbestand en zelfs je dagelijkse activiteiten.

Hoe werkt dit voor jouw praktijk?

Stel je voor dat 80% van je omzet afkomstig is van slechts 20% van je cliënten. Dit betekent dat een relatief kleine groep klanten het merendeel van je inkomen genereert. Door dit te beseffen, kun je je aandacht verleggen naar die klanten die de meeste waarde toevoegen aan je praktijk. Dit betekent natuurlijk niet dat je andere klanten moet verwaarlozen of moet weigeren, maar wel dat je prioriteiten kunt stellen. Door meer tijd en energie te steken in die 20% van klanten die de meeste resultaten opleveren, kun je meer uit je praktijk halen.

Slimmer omgaan met tijd

Als praktijkhouder draag je veel verschillende petten: van behandelaar tot marketeer en van boekhouder tot content creator. Door na te denken over de 80/20-regel krijg je inzicht in welke taken daadwerkelijk bijdragen aan jouw (financiële) succes. Vaak besteed je te veel tijd aan taken die weinig tot geen invloed hebben op je uiteindelijke resultaten. Denk aan uren die je besteedt aan het verfraaien van je social media posts, terwijl mond-tot-mondreclame en persoonlijke aanbevelingen misschien veel effectiever zijn in het aantrekken van nieuwe cliënten (dit is slechts één van de vele voorbeelden). 

Het toepassen van de 80/20-regel betekent dat je kritisch kijkt naar je agenda en je werkprocessen. Waar liggen je grootste winsten? Welke activiteiten leveren de beste resultaten op? Als je bijvoorbeeld ontdekt dat het bijwonen van netwerkevenementen je veel nieuwe cliënten oplevert, maar je de helft van je tijd besteedt aan minder impactvolle activiteiten zoals kleine administratieve taken, is het misschien tijd om die taken te delegeren of er efficiënter mee om te gaan.

Verhoog je impact

Het Pareto-principe is ook nuttig om te kijken naar de impact die je hebt op je cliënten. Welke behandelingen of coachingmethoden zorgen voor de grootste doorbraken bij je cliënten? Vaak is het zo dat niet elke methode dezelfde resultaten oplevert. Door na te gaan welke technieken en benaderingen het meeste effect hebben, kun je meer focus leggen op deze methoden en meer succes behalen met je praktijk.

Daarnaast kun je het ook toepassen op je marketing. Neem bijvoorbeeld je marketingkanalen. Het kan verleidelijk zijn om overal aanwezig te willen zijn: van Facebook tot Instagram en van je website tot YouTube. Maar als je merkt dat 80% van je nieuwe klanten binnenkomt via bijvoorbeeld aanbevelingen of één specifiek social media platform, kun je je tijd en energie beter daar aan besteden.

Minder stress, meer resultaat

De kracht van de 80/20-regel zit hem in eenvoud. Het maakt je selectiever met je tijd en aandacht, door bewust te kiezen voor datgene wat écht werkt. Dit is positief voor je praktijk en voor je eigen stresslevel. Als ondernemer kan het vaak voelen alsof je altijd ‘aan’ moet staan, maar door slimmer te werken in plaats van harder, kun je toch groeien zonder uitgeput te raken.

Kom in actie

Nu vraag je je misschien af: hoe pas ik dit principe concreet toe in mijn eigen praktijk? Het begint allemaal met inzicht. Neem een stap terug en kijk kritisch naar waar je tijd naartoe gaat en welke resultaten dat oplevert. Een paar tips om te beginnen:

  • Analyseer je omzetbronnen: welke behandelingen leveren het meeste op? Welke diensten worden het meest gevraagd?
  • Kijk naar je marketing: welke activiteiten trekken de meeste nieuwe klanten aan?
  • Evalueer je behandelingen of coachingmethoden: waar zie je de grootste doorbraken bij je cliënten?

Als je deze vragen kunt beantwoorden, kun je prioriteiten stellen en je focus leggen op die 20% van activiteiten die het meest impactvol zijn. Het resultaat? Minder inspanning maar wel meer resultaat, en meer rust in je ondernemerschap.

Benieuwd waar jouw kansen liggen? Doe dan eens mee aan mijn gratis maandelijkse plansessie! Leer prioriteit geven aan zaken die écht impact maken!

Deel dit artikel met jouw netwerk