Bloggen voor therapeuten en coaches
Laatst sprak ik met een klant die veel kennis, ervaring en schrijftalent heeft. Toen ik haar vroeg waarom ze niet begon met bloggen, vertelde ze dat dit één van haar doelen voor dit jaar is. Maar waarom zou je, ook als therapeut of coach, eigenlijk beginnen met bloggen? Wat zijn de voordelen van bloggen voor jouw praktijk?
Waarom bloggen als therapeut of coach?
Het meest authentieke voordeel van bloggen is de mogelijkheid om in contact te komen met je doelgroep. Door over relevante onderwerpen te schrijven, kun je laten zien dat je een expert bent. Bloggen biedt je de kans om je kennis te delen, wat leidt tot meer reacties en betrokkenheid van je lezers. Dit versterkt de verbinding met jou en je bedrijf. Maar de voordelen van bloggen gaan verder dan alleen het opbouwen van een band met je doelgroep.
Hoe bloggen je website vindbaar maakt
Bloggen helpt je ook om beter gevonden te worden door zoekmachines (SEO). Elke blogpost die je schrijft, is een kans om je website te optimaliseren voor zoekmachines. Zorg ervoor dat je blog de juiste meta-beschrijvingen, paginatitels, social media-afbeeldingen en interne links bevat. Een relevante URL met de juiste zoekwoorden maakt jouw website nóg beter vindbaar, wat kan leiden tot meer verkeer en nieuwe klanten.
Wanneer is een blog goed?
Een blog is pas goed wanneer deze is afgestemd op de behoeften van jouw doelgroep. Zomaar je gedachten opschrijven maakt een blog nog niet effectief. Schrijf over onderwerpen die aansluiten bij de klachten, verlangens en interesses van je lezers. Vermijd directe reclame en bied in plaats daarvan hoogwaardige content. Dit betekent dat je een mix van relevante, interessante, uitdagende, informatieve, entertainende en authentieke inhoud biedt in blogs van 400-600 woorden.
Voor wie schrijf je een blog?
Ken je doelgroep. Schrijven voor de juiste doelgroep begint met weten wie ze zijn, wat ze willen en vooral wat ze nodig hebben. Hoe spreek je hen aan en welke tone-of-voice past het beste? Door je blog af te stemmen op je doelgroep, vergroot je de kans dat je lezers zich aangesproken voelen en je content waarderen.
Wat is het doel van je blog?
Schrijven met een doel voor ogen maakt het hele proces makkelijker en effectiever. Bepaal het doel van je blog: naast informeren wil je wellicht ook een actie van de lezer triggeren. Denk aan een call-to-action zoals het downloaden van een gratis weggever of het aanmelden voor de nieuwsbrief. Zorg dat de call-to-action aansluit bij de inhoud van je blog, zodat het logisch en aantrekkelijk is voor de lezer om erop in te gaan.
Hoe krijg je meer lezers?
Als je tijd en energie steekt in een blog, wil je natuurlijk ook dat deze gelezen wordt. Om je blog kenbaar te maken aan de wereld kun je de volgende tips gebruiken:
- E-mail: bied de optie aan om de blog te volgen via e-mail, vergelijkbaar met een nieuwsbrief. Implementeer ook een RSS-functie voor volgers.
- Social Media: zet prominent op je website waar mensen je kunnen volgen met klikbare link naar je blogpagina.
- Zorg voor een planning en strategie: kies een vaste dag en tijd om je blog te plaatsen en te delen, zodat volgers weten wat ze kunnen verwachten. Houdt er dus rekening mee dat je dit op vaste basis moet gaan doen en dat je een realistische planning hebt. Het is natuurlijk wel zo dat hoe vaker je een blog publiceert, hoe vaker je in beeld komt bij de doelgroep. Plan 3 maanden vooruit en zoek naar haakjes met je aanbod.
- Start rustig op: begin niet gelijk met 2 blogs per week, maar bouw het op. Zet de basis, leer, evalueer, stuur bij, kom in het ritme. Opschalen qua frequentie kan altijd nog.
Jouw verhaal telt
Wil jij beginnen met bloggen? Begin gewoon! Om te oefenen kun je starten met een blog over jouw expertise. Wat doe je precies en hoe is jouw klant daar mee geholpen. Gebruik een praktijkvoorbeeld en geef daarbij wat exclusieve waarde weg, zo creëer je een gunfactor.
Ben je tevreden met de blog? En heb je interesse om deze als gastblog voor HYHB aan te leveren? Stuur ‘m dan naar mij. Indien gepast, zet ik jouw blog in mijn community als gast-blog (uiteraard met naamsvermelding).