Bloggen voor therapeuten en coaches

Bloggen voor therapeuten en coaches
Verbind met je doelgroep

Ik sprak laatst een klant die veel kennis, ervaring en schrijftalent heeft. Toen ik haar vroeg waarom ze niet begon met bloggen, vertelde ze dat dit juist één van haar doelen is voor dit jaar. Maar waarom moet je, ook als therapeut of coach, eigenlijk bloggen? Wat is nu het voordeel ervan?

Het meest authentieke voordeel aan bloggen is het in contact komen met je doelgroep. Je kunt, door over relevante onderwerpen te schrijven, laten zien dat je een expert bent. Als de onderwerpen relevant genoeg zijn, dan lok je daarmee ook reacties op wat leidt tot meer verbinding met jou en je bedrijf. Maar bloggen heeft nog veel meer voordelen.

Blogs worden namelijk ook gevonden door zoekmachines (SEO), waardoor jouw website beter te vinden is. Optimaliseer je blog met de juiste meta-beschrijving, pagina titel, social afbeeldingen en interne links. Een relevante URL met de juiste zoekwoorden maakt jouw website nóg beter vindbaar.

Wanneer is een blog goed?

Zomaar jouw gedachten opschrijven maakt een blog nog niet goed. Een goede blog is afgestemd op de behoeften van jouw doelgroep (klachten, verlangens, interesses) en gaat niet per se over nieuwtjes over jou of je diensten. Zorg voor hoogwaardige content: vermijd directe reclame, en bied een mix van relevante, interessante, uitdagende, informatieve, entertainende en authentieke content van 400-600 woorden.

Voor wie schrijf je een blog?

Voor wie ben je aan het schrijven? Hoe spreek je jouw doelgroep aan en wat willen ze eigenlijk van jou weten? Om jouw blog af te stemmen op jouw doelgroep moet je natuurlijk eerst weten wie ze zijn, wat ze willen en vooral wat ze nodig hebben. Schrijf teksten in de juiste tone-of-voice om hen aan te spreken.

Wat is het doel van je blog?

Schrijven met een doel, dat schrijft een stuk makkelijker. Bepaal het doel van je blog, naast informeren wil je ook een actie van de lezer triggeren. Sluit de call-to-action dan ook aan bij de inhoud van de blog, zoals het downloaden van een gratis weggever of het aanmelden voor de nieuwsbrief.

Hoe krijg je meer lezers/volgers en terugkerende websitebezoekers?

Als je tijd en energie steekt in een blog, wil je natuurlijk ook dat deze gelezen wordt. Om je blog kenbaar te maken aan de wereld kun je de volgende tips gebruiken:

  • E-mail: bied de optie aan om de blog te volgen via e-mail, vergelijkbaar met een nieuwsbrief. Implementeer ook een RSS-functie voor volgers.
  • Social Media: zet prominent op je website waar mensen je kunnen volgen met klikbare link naar je blogpagina.
  • Zorg voor een planning en strategie: kies een vaste dag en tijd om je blog te plaatsen en te delen, zodat volgers weten wat ze kunnen verwachten. Houdt er dus rekening mee dat je dit op vaste basis moet gaan doen en dat je een realistische planning hebt. Het is natuurlijk wel zo dat hoe vaker je een blog publiceert, hoe vaker je in beeld komt bij de doelgroep. Plan 3 maanden vooruit en zoek naar haakjes met je aanbod.
  • Start rustig op: begin niet gelijk met 2 blogs per week, maar bouw het op. Zet de basis, leer, evalueer, stuur bij, kom in het ritme. Opschalen qua frequentie kan altijd nog.
Jouw verhaal telt, inspireer anderen met een gastblog voor HYHB

Wil jij beginnen met bloggen? Begin gewoon! Om te oefenen kun je starten met een blog over jouw expertise. Wat doe je precies en hoe is jouw klant daar mee geholpen. Gebruik een praktijkvoorbeeld en geef daarbij wat exclusieve waarde weg, zo creëer je een gunfactor.

Ben je tevreden met de blog? En heb je interesse om deze als gastblog voor HYHB aan te leveren? Stuur ‘m dan naar mij. Indien gepast, zet ik jouw blog in mijn community als gast-blog (uiteraard met naamsvermelding).

Deel dit artikel met jouw netwerk