Boost je klantenkring; wees zichtbaar, vindbaar en benaderbaar!

Zichtbaar Vindbaar Benaderbaar

Wees zichtbaar, vindbaar en benaderbaar. Zet die wachtlijst maar alvast open, want met deze praktische tips val jij meteen op bij potentiële klanten. Zichtbaarheid, oftewel opvallen, is tegenwoordig erg belangrijk. De concurrentie is groot en iedereen claimt de beste therapeut of coach te zijn. Voor een klant moeilijk kiezen dus. Hoe zorg je er nu voor dat jouw praktijk opvalt? Ik geef je een aantal handvatten om een krachtige online aanwezigheid op te bouwen, ondersteunt door on- en offline marketingactiviteiten.

Begin bij het begin

De eerste stap naar een stevig online aanwezigheid is het helder hebben van jouw unieke waardepropositie. Wat maakt jou en je praktijk uniek? Ben je gespecialiseerd in een bepaalde therapievorm, doelgroep of probleemgebied? Of bied je een uniek traject aan bijvoorbeeld. Door dit duidelijk te maken kun je zelf gericht aan het werk met marketingactiviteiten en weten potentiële cliënten precies wat ze van jou kunnen verwachten. Een duidelijke positionering helpt om jouw boodschap te versterken en trekt de juiste mensen aan die baat hebben bij wat jij te bieden hebt.

Wie zijn de juiste mensen?

Als jouw praktijk al even bestaat dan heb je waarschijnlijk je doelgroep wel helder. Of richt je je nog steeds op ‘iedereen’? Geen zorgen, dat is een vergissing die veel ondernemers maken, zeker starters. Door je te richten op een specifieke groep, bijvoorbeeld pubers met acne, jongvolwassenen met ADD en ADHD, vrouwen in de overgang of mannen met angst- en paniekaanvallen, kun je jouw communicatie en marketingactiviteiten veel gerichter en persoonlijker maken. Hierdoor zal jouw praktijk opvallen bij de mensen die het beste bij jou passen. Kom te weten wat hun problemen en verlangens zijn en speel hier slim op in met jouw communicatieboodschappen.

Wat doet je concullega?

Het aantal  therapeuten en coaches is de afgelopen jaren fors toegenomen. Maar aan de andere kant; de vraag neemt ook toe! Mensen worden steeds bewuster over wat ze belangrijk vinden op het gebied van (holistische) gezondheid, persoonlijke ontwikkeling, relaties en zingeving. Ook rust er minder een taboe op het inschakelen van een therapeut of coach dan voorheen. Wil je meer opvallen dan vergelijkbare aanbieders, dan is het handig om te onderzoeken wie het zijn, wat ze doen en hoe ze dat ‘verkopen’. Wat maakt hen uniek en waar zie jij het verschil met jouw praktijk? Neem dit mee in je communicatie.

Breng de klantreis in kaart

Als je hebt nagedacht over de vorige punten dan weet je precies op welk gebied jij uitblinkt. Bekijk dan eens de reis die de klant maakt vanaf het moment dat hij/zij een probleem heeft tot het zoeken en vinden van een therapeut of coach. Deze klantreis, ook wel Customer Journey genoemd, is de weg die een potentiële klant aflegt naar het daadwerkelijk klant worden.

Hoe breng je dit in kaart? Vraag eens aan bestaande klanten hoe zij bij jou zijn gekomen, waarom ze naar jou hebben gezocht, hoe ze naar je hebben gezocht, en waarom ze uiteindelijk voor jou kozen.

Een klantreis bestaat uit de volgende fasen:

  • Aandacht: iemand wordt zich bewust van een probleem of behoefte. In deze fase is hij/zij nog niet actief op zoek naar een oplossing voor dit probleem.
    • In deze fase is het belangrijk om jouw potentiële klant bewust te laten worden van jouw bestaan. Dit kan door middel van content delen zoals blogs of social media posts, maar ook door advertenties.
  • Interesse: de klant toont interesse in jouw praktijk. In deze fase is diegene actief op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem en overweegt jouw praktijk.
    • In deze fase moet je goed vindbaar zijn voor jouw potentiële klant. Dit kan bijvoorbeeld door middel van goede (lokale) SEO (Search Engine Optimization), zoekmachine adverteren (zoals Google Ads) of retargeting (hiermee kun je mensen specifiek benaderen met een advertentie, die bijvoorbeeld al eens op je website zijn geweest).
  • Verlangen: de klant onderzoekt jouw praktijk en aanbod. In deze fase zal de klant alles gebruiken om zijn of haar keuze te valideren. Er wordt gezocht naar andere aanbieders, reviews en alle informatie die kan helpen bij deze keuze.
    • In deze fase moet je de potentiële klant overtuigen van jouw expertise. Dit kan door middel van reviews, waardevolle content en retargeting.
  • Actie: de klant neemt een koopbeslissing en wordt een betalende klant. In deze fase besluit de klant uiteindelijk om naar jouw (online) praktijk te komen.
    • In deze fase moet je goed benaderbaar zijn. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een goed werkende website met duidelijke actieknoppen.
  • Herhaling: is de klant tevreden, dan blijft hij of zij terugkomen. Als je het goed aanpakt kan diegene zelfs een echte ambassadeur worden.
    • In deze fase moet je je beloften nakomen en de klant tevreden stellen. Een tevreden klant zorgt voor positieve mond-tot-mond reclame. Een klantloyaliteitsprogramma kan dan ook goed werken (bijvoorbeeld een stempelkaart).

Speel slim in op de klantreis

Nu je precies weet wat jouw potentiële klant doet voor hij/zij bij jou terecht komt, kun je hier slim op in spelen. Bedenk voor elke fase hoe je aanwezig wilt zijn en hoe je de klant benadert.

In de aandachtfase wil je dat de klant jouw website kan vinden, maar zal diegene het niet zelf intoetsen in Google. Hiervoor kun je Google advertenties inzetten. Zorg er wel voor dat je website en je social media goed gevuld zijn met relevante content (denk aan blogs, video’s, enzovoort).

Als de potentiële klant eenmaal interesse heeft dan wil je gevonden worden. Google Ads kunnen je bovenaan laten ranken in de zoekresultaten. Maar ook e-mailmarketing is handig in deze fase, zo kom je weer even top-of-mind bij mensen die al interesse in je hadden. Retargeting is een slimme manier om mensen opnieuw te bereiken die al eens online interesse in jouw praktijk hebben getoond.

In de verlangende fase van de klantreis moet je de potentiële klanten alle informatie geven die zij zoeken. Zij zoeken bijvoorbeeld naar reviews en klantcases om uiteindelijk de aankoopbeslissing te kunnen maken.

In de actiefase moet je de potentiële klant kunnen overhalen om over te gaan op actie. Een goed werkende afsprakenmodule op je website of een goed verkoopgesprek zijn dan erg belangrijk.

Uiteindelijk wil je natuurlijk het liefst dat jouw nieuwe klanten weer terugkomen. Dit scheelt tijd, geld en inspanning. Biedt de nieuwe klanten een spaaractie aan of een andere vorm om loyaal te worden aan jouw praktijk.

Automatiseer waar mogelijk

Meer klanten vinden lijkt veel werk en dat is het ook. Gelukkig hebben we technologie dat ons enorm kan helpen om processen te automatiseren. Schrijft iemand zich in voor de nieuwsbrief? Zorg dan voor een automatisch welkomstbericht. Maakt iemand online een afspraak? Zorg dan voor een automatische bevestiging. Bespaar tijd en automatiseer repetitieve taken. Je kunt hiervoor praktijksoftware gebruiken of bijvoorbeeld een e-mailmarketing systeem.

Meten is weten

Steek je veel tijd, geld en moeite in de marketing? Spendeer dan ook dat extra beetje tijd in het meten van de effectiviteit. Hou de voortgang bij en pas aan als iets niet loopt zoals verwacht. Test uit en blijf leren en optimaliseren.

Het integreren van online en offline

Voor een maximaal resultaat ben je zowel online als offline aanwezig tijdens de klantreis. Online en offline marketinguitingen moeten een samenhangend geheel zijn en kunnen elkaar ondersteunen. Hoe je dat?

Wees consistent

Zorg ervoor dat jouw boodschap, visuele identiteit en kernwaarden consistent zijn over al jouw marketingkanalen. Dit betekent dat jouw website, social media profiel(en), visitekaartjes en flyers allemaal hetzelfde beeld van jouw praktijk moeten uitstralen. Door hierin consistent te zijn herkent de potentiële klant jouw praktijk.

Van online naar offline

Gebruik jouw online platforms om aandacht te krijgen voor jouw offline activiteiten. Promoot bijvoorbeeld jouw workshop, lezing of deelname aan lokale evenementen via je social media kanalen en e-mailnieuwsbrieven. Dit verhoogt de kans op een grotere opkomst en moedigt ook aan om je te volgen.

Van offline naar online

Organiseer je een offline evenement? Vraag je deelnemers dan om je te volgen op social media. Gebruik QR-codes op je visitekaartjes of flyers die direct naar jouw website of social media profiel(en) linken. Vraag tevreden klanten om online reviews te schrijven of deel te nemen aan jouw community.

Tijd voor actie!

Heb je goed nagedacht over al het bovenstaande? Kom dan gewoon in actie! De perfecte strategie bestaat niet, en als je moet wachten op het ‘juiste moment’ mis je kansen. Het is beter om te beginnen met wat je nu hebt, te leren van de ervaring en jouw aanpak gaandeweg te verfijnen. Testen, testen, testen en laat perfectie los.

Wil je samen met andere ondernemers nóg meer leren over belangrijke aspecten van ondernemen als therapeut of coach? Sluit je dan aan bij de Healthy You, Healthy Business community! Je leest hier meer.

Deel dit artikel met jouw netwerk