Boost je klantenkring; wees zichtbaar, vindbaar en benaderbaar!

Zet die wachtlijst maar alvast open want met deze praktische tips val jij meteen op bij potentiële klanten. Zichtbaarheid, oftewel opvallen, is tegenwoordig erg belangrijk. De concurrentie is groot en iedereen claimt de beste therapeut of coach te zijn. Voor een klant moeilijk kiezen dus. Hoe zorg je er nu voor dat jouw praktijk opvalt? Ik geef je een aantal handvatten om een krachtige online aanwezigheid op te bouwen, ondersteunt door on- en offline marketingactiviteiten.

Begin bij het begin

De eerste stap naar een stevig online aanwezigheid is helder hebben van jouw unieke waarde propositie. Wat maakt jouw praktijk uniek? Ben je gespecialiseerd in een bepaalde therapievorm, doelgroep of probleemgebied? Door dit duidelijk te maken kun je zelf gericht aan het werk met marketingactiviteiten en weten potentiële cliënten precies wat ze van jou kunnen verwachten. Een duidelijke positionering helpt om jouw boodschap te versterken en trekt de juiste mensen aan die baat hebben bij wat jij te bieden hebt.

Wie zijn de juiste mensen?

Als jouw praktijk al even bestaat dan weet je hoogstwaarschijnlijk wie jouw doelgroep is. Of richt je je nog steeds op ‘iedereen’? Geen zorgen, dat is een fout die veel ondernemers maken. Door je te richten op een specifieke groep, bijvoorbeeld mensen met chronische pijn, atleten, of mensen die worstelen met stress, kun je jouw marketingactiviteiten veel gerichter en persoonlijker maken. Hierdoor zal jouw praktijk opvallen bij de mensen die het beste jou passen, een schot in de roos. Kom te weten wat hun problemen zijn en speel hier slim op in met jouw boodschap naar de buitenwereld.

Wat doet je concurrent?

De concurrentie als coach of therapeut is momenteel moordend. Maar aan de andere kant zoeken steeds meer mensen een coach of therapeut op. Wil je meer opvallen dan je concurrenten dan moet je weten wie het zijn, wat ze doen en hoe ze dat ‘verkopen’. Wat maakt hen uniek en waar zie jij het verschil met jouw praktijk? Neem dit mee in je boodschap naar de buitenwereld.

Breng de klantreis in kaart

Als je antwoord hebt op de vorige vragen dan weet je precies op welk gebied jij uitblinkt. Bekijk dan eens de reis die de klant maakt vanaf het moment dat de potentiële klant een probleem heeft tot het zoeken en vinden van een therapeut of coach. Deze klantreis, ook wel Customer Journey genoemd, is de weg die een potentiële klant aflegt naar het daadwerkelijk klant worden.

Hoe breng je dit in kaart? Vraag eens aan bestaande klanten hoe zij bij jou zijn gekomen, waarom ze naar jou hebben gezocht, hoe ze naar je hebben gezocht, en waarom ze uiteindelijk voor jou kozen.

Een klantreis bestaat uit de volgende fases:

  • Aandacht: De klant wordt zich bewust van een probleem of behoefte. In deze fase is de klant nog niet actief op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem.
    • In deze fase is het belangrijk om jouw potentiële klant bewust te laten worden van jouw bestaan. Dit kan door middel van content delen zoals blogs of social media posts, maar ook door advertenties.
  • Interesse: De klant toont interesse in jouw praktijk. In deze fase is de klant actief op zoek naar een oplossing voor zijn of haar probleem en overweegt jouw praktijk.
    • In deze moet je vindbaar zijn voor jouw potentiële klant. Dit kan door middel van goede SEO, e-mails, Google Ads of retargeting.
  • Verlangen: De klant onderzoekt jouw praktijk. In deze fase zal de klant alles gebruiken om zijn of haar keuze te valideren. Er wordt gezocht naar concurrenten, reviews en alle informatie die kan helpen bij dit keuzeproces.
    • In deze fase moet je de potentiële klant overtuigen van jouw expertise. Dit kan door middel van reviews, content en retargeting.
  • Actie: De klant neemt een koopbeslissing en wordt een betalende klant. In deze fase besluit de klant uiteindelijk om naar jouw praktijk te komen.
    • In deze fase moet je goed benaderbaar zijn. Dit kan door middel van brandcampagnes, een goed werkende website, en dergelijke.
  • Herhaling: Is de klant tevreden, dan blijft hij of zij terug komen. Als je het goed aanpakt kan diegene zelfs een echte ambassadeur worden.
    • In deze fase moet je je beloften nagekomen zijn en de klant tevreden stellen. Een tevreden klant zorgt voor extra reclame. Een klantloyaliteitsprogramma kan dan ook goed werken (denk aan een stempelkaart of spaaracties).

Speel in op de klantreis

Nu je precies weet wat jouw potentiële klant doet voor hij/zij bij jou terecht komt, kun je hier slim op in spelen. Bedenk voor elke fase hoe je aanwezig wilt zijn en hoe je de klant benadert. In de aandachtfase wil je dat de klant jouw website kan vinden maar zal diegene het niet zelf intoetsen in Google. Hiervoor kun je advertenties inzetten. Zorg er wel voor dat je website en je social media goed gevuld zijn met relevante content (denk aan blogs, video’s, etc.).

Als de potentiële klant eenmaal interesse heeft dan wil je gevonden worden. Google Ads kunnen je bovenaan laten ranken in de zoekresultaten. Maar ook e-mailmarketing is handig in deze fase, zo kom je weer even top-of-mind bij mensen die al interesse in je hadden. Retargeting is een slimme manier om mensen opnieuw te bereiken die al eens interesse in jouw praktijk hebben getoond.

In de verlangende fase van de klantreis moet je de potentiële klant alle informatie geven die zij zoeken. Zij zoeken bijvoorbeeld naar reviews en klantcases om uiteindelijk de aankoopbeslissing te kunnen maken.

In de actiefase moet je de potentiële klant kunnen overhalen om over te gaan op actie. Een goed werkende afsprakenmodule op de website of een goed verkoopgesprek zijn erg belangrijk.

Uiteindelijk wil je natuurlijk het liefst dat jouw nieuwe klanten weer terugkomen. Dit scheelt tijd, geld en inspanning. Biedt de nieuwe klanten een spaaractie aan of een andere vorm om loyaal te worden aan jouw praktijk.

Automatiseer waar mogelijk

Meer klanten vinden lijkt veel en dat is het ook! Gelukkig hebben we technologie wat ons enorm kan helpen om processen te automatiseren. Schrijft iemand zich in voor de nieuwsbrief? Zorg dan voor een automatisch welkomstbericht. Maakt iemand online een afspraak? Zorg dan voor een automatische bevestiging. Bespaar tijd automatiseer repetitieve taken.

Meten is weten

Steek je veel tijd, geld en moeite in de marketing? Spendeer dan ook dat extra beetje tijd in het meten van de effectiviteit. Hou de voortgang bij en pas aan als iets niet loopt zoals verwacht. Test uit en blijf leren en optimaliseren.

De laatste stap in dit proces is het meten en optimaliseren van jouw resultaten. Dit betekent dat je jouw voortgang bijhoudt en jouw strategie aanpast op basis van wat wel en niet werkt.

Het integreren van online en offline

Voor een maximaal resultaat ben je zowel online als offline aanwezig tijdens de klantreis. Online en offline marketinguitingen moeten een samenhangend geheel zijn en kunnen elkaar ondersteunen. Hoe je dat?

Wees consistent

Zorg ervoor dat jouw boodschap, visuele identiteit en kernwaarden consistent zijn over al jouw marketingkanalen. Dit betekent dat jouw website, social media profielen, visitekaartjes, flyers en zelfs de manier waarop je presenteert bij evenementen allemaal hetzelfde beeld van jouw praktijk moeten uitstralen. Deze consistentie helpt bij het opbouwen van merkherkenning en vertrouwen bij jouw potentiële klanten.

Van online naar offline

Gebruik jouw online platforms om aandacht te krijgen voor jouw offline activiteiten. Promoot bijvoorbeeld jouw workshops, lezingen of deelname aan lokale evenementen via jouw social media kanalen en e-mailnieuwsbrieven. Dit verhoogt de kans op een grotere opkomst en moedigt ook aan om te volgen.

Van offline naar online

Organiseer je een offline evenement? Vraag je deelnemers dan om je te volgen op social media. Gebruik QR-codes op jouw visitekaartjes of flyers die direct naar jouw website of social media profielen linken. Vraag tevreden klanten om online reviews te schrijven of deel te nemen aan jouw community.

Tijd voor actie!

Heb je nagedacht over al het bovenstaande? Kom dan gewoon in actie. De perfecte strategie bestaat niet, en als je moet wachten op het ‘juiste moment’ mis je kansen. Het is beter om te beginnen met wat je nu hebt, te leren van de ervaring en jouw aanpak gaandeweg te verfijnen. Testen, testen, testen en laat perfectie los.

Deel dit artikel met jouw netwerk