De 7 gezondheidsgewoontes van succesvolle ondernemers (deel 2)

In het eerste deel van dit artikel gaf ik je een aantal gewoontes van succesvolle ondernemers. In dit tweede deel geef ik je nog 7 gewoontes, maar dan op het gebied van persoonlijke groei en mentale en fysieke gezondheid. Zonder een goede gezondheid is zakelijk succes namelijk onbereikbaar. Pas als jij fit en vitaal bent kun je jouw bedrijf geven wat het nodig heeft om te groeien!

In onze drukke wereld is het behouden van energie vaak een uitdaging. Verantwoordelijkheden, stress en tijdgebrek lijken ons voortdurend te achtervolgen. Maar goed nieuws; er zijn gewoontes die je eigen kunt maken om je energie op peil te houden. Lees je mee?

1. Zorg voor de juiste voeding

Gezonde voeding is essentieel om je energie op peil te houden. Kies zoveel mogelijk voor (biologische) groenten, fruit en gezonde vetten in plaats van bewerkte (suikerhoudende) voedingsmiddelen. Deze voedingsmiddelen voorzien je lichaam van de nodige voedingsstoffen en helpen je energieniveau stabiel te houden gedurende de dag. Eet niet te vaak op één dag, beperk het tot maximaal 3 eetmomenten. Zo blijft je bloedsuikerspiegel stabiel.

2. Blijf in beweging

Regelmatige lichaamsbeweging is een geweldige manier om je energie op peil te houden. Kies een vorm van lichaamsbeweging die je leuk vindt, zodat je het vol kunt houden. Denk hierbij aan (lunch)wandelen, dansen, zwemmen of yoga, en maak er een gewoonte van om dagelijks 30 minuten actief te zijn. Beweeg zoveel mogelijk buiten, dit stimuleert de doorbloeding en verhoogt het zuurstofniveau in je lichaam, waardoor je je energieker voelt. Een gezond en sterk lichaam draagt bij aan een gezonde geest. Plan dus altijd tijd in je agenda om te bewegen!

3. Zorg voor een goede nachtrust

Voldoende slaap (minimaal 7-8 uur) en een goede nachtrust is van cruciaal belang voor je energieniveau en algehele gezondheid. Creëer een slaaproutine waarin je voldoende tijd neemt om te ontspannen voordat je naar bed gaat. Zorg voor een comfortabele slaapomgeving, vermijd alle schermen minimaal 1 uur voor het slapengaan en luister eventueel naar een geleide meditatie als je je wat onrustig voelt. Voldoende rust en herstel is heel belangrijk. Een goede nachtrust zal je de volgende dag verfrist en energiek laten voelen en zorgt ervoor dat je helder kunt denken, creatief kunt zijn en effectieve beslissingen kunt nemen.

4. Zorg voor voldoende ontspanning en oplaadtijd: ‘work hard, play hard(er)’

Een burn-out ligt tegenwoordig al snel op de loer en is één van de grootste bedreigingen in deze tijd, vooral voor mensen die hoge eisen aan zichzelf stellen. Neem de tijd om te ontspannen en relaties te onderhouden. Pauzeer regelmatig tijdens je werkdag, plan voldoende vakantie in, maak tijd vrij voor je hobby’s, familie, vrienden en vergeet ook niet aan selfcare te denken. Ontspanning vermindert stress, herstelt je energieniveau, zorgt voor een goede balans tussen werk en ontspanning, en biedt ruimte voor het ontstaan van goede ideeën.

5. Creëer een fijne leefomgeving

Onze fysieke omgeving heeft een directe invloed op ons welzijn en energieniveau. Zorg ervoor dat je huis en je werkplek schoon, georganiseerd en vrij van afleiding zijn. Omring jezelf met inspirerende en positieve elementen, zoals planten en natuurlijk licht. Dit bevordert niet alleen je energie, maar ook je productiviteit en concentratie.

6. Verandering van gewoontes en gedrag

Gewoontes bepalen ons energieniveau. Door ongezonde gewoontes te vervangen door gezonde alternatieven kun je je energie aanzienlijk verhogen. Denk bijvoorbeeld aan het verminderen van schermtijd en het beoefenen van ontspanningstechnieken zoals meditatie en ademhalingsoefeningen. Door bewust te kiezen voor positieve gewoontes, geef je jezelf de kans om energieker te worden.

7. Werk aan je mindset en stap geregeld uit je comfortzone

Groei en verandering vinden plaats buiten je comfortzone! Probeer nieuwe activiteiten, leer nieuwe vaardigheden en omarm uitdagingen. Dit stimuleert je creativiteit, zelfvertrouwen en geeft je een gevoel van voldoening, wat bijdraagt aan een energiek leven.
Gezond en energiek zijn vereist bewuste keuzes en gedragsverandering. Door het veranderen van gewoontes, het creëren van een gezonde omgeving, het voeden van je lichaam met gezonde voeding, regelmatig te bewegen, voldoende rust te nemen, te zorgen voor een goede nachtrust en je mindset te veranderen, kun je een leven vol energie, vitaliteit en voldoening creëren.
Waar wacht je nog op? Stap uit je comfortzone en begin vandaag nog met het eigen maken van deze gewoontes. Investeer in jezelf en daarmee aan jouw succesvolle onderneming!

Kan je daar wel wat hulp bij gebruiken? Word dan lid van de community en het kennisplatform Healthy You, Healthy Business. Hier werk je, samen met andere holistisch werkende ondernemers, zowel aan je gezondheid als aan je bedrijf én je netwerk.

Bron:
Boek ‘Terug naar je energieke zelf’ van Femke van Doesburg.

Deel dit artikel met jouw netwerk