De kracht van generalisten binnen jouw bedrijf

Vorige week vroeg een potentiële klant me: “Wilma, wat is jouw specialisme, wat krijg ik als ik jou inhuur?” Terechte vraag natuurlijk. Maar ik merkte direct dat er een oude, belemmerende overtuiging naar boven kwam. Namelijk dat je je als ondernemer (of werknemer) ergens in moet specialiseren om van toegevoegde waarde te kunnen zijn voor een organisatie.

Gelukkig schoot ik niet in de verdediging en zei ik “mijn generalisme is mijn specialisme” Van die persoon heb ik nooit meer wat gehoord , maar dat geeft niet. Voor mij was het een mooi leermoment en het dwong me om verder na te denken over hoe ik mijzelf presenteer aan de buitenwereld.

De voordelen van een generalist

Als generalist heb ik het voordeel dat ik makkelijker het grote geheel kan overzien. Het stelt mij in staat om de strategische plannen ‘plat te slaan’ en mensen, projecten, agenda’s en de verschillende disciplines binnen een bedrijf te verbinden én in beweging te krijgen.

Want wat heb je aan een mooi strategisch plan ‘volgens het boekje’ als deze niet geïmplementeerd en uitgevoerd wordt? Ik kan daar twee dingen over zeggen: 1: de doelen worden onvoldoende gehaald en 2: het ondernemen wordt er voor jou ook niet leuker en gemakkelijker op.
Daarnaast zijn generalisten flexibel en kunnen ze snel schakelen tussen de verschillende rollen en taken; dit maakt ons efficiënt en zorgt ervoor dat wij breed inzetbaar zijn.

Al met al kan een generalist enorm waardevol zijn voor een organisatie en als tijdelijke helpende hand voor de ondernemer. Bijvoorbeeld als de onderneming aan het groeien of veranderen is en het met elkaar zoeken is naar een nieuwe balans en structuur. Of als er veel projecten op de plank liggen, maar het bestaande team te krap in het jasje zit om deze projecten op te zetten en de uitvoering ervan te begeleiden.
Dus de volgende keer dat iemand mij naar mijn specialisme vraagt zeg ik trots: “mijn generalisme”!

Deel dit artikel met jouw netwerk