Hoe begin je je eigen podcast?

eigen podcast opnemen

Als therapeut of coach heb je ongetwijfeld interessante verhalen te vertellen. Maar hoe begin je je eigen podcast? Celina Groothuizen, ademcoach en NEI-therapeut, is inmiddels een ervaren podcastmaker. In een gesprek met Wilma deelt ze haar inzichten en laat zien dat het starten van een podcast minder ingewikkeld is dan je denkt. 

Van therapeut naar ondernemer

Celina begon haar carrière als zelfstandig therapeut na een lange periode in loondienst. Ze wilde graag zichtbaar zijn om nieuwe klanten te vinden en investeerde in een website en logo. Al snel merkte ze dat het schrijven van websiteteksten en blogs haar minder goed afging. “Het kostte me zo veel tijd en energie en het leverde eigenlijk niets op,” vertelt Celina.

De podcast als alternatief voor bloggen

Hoewel andere ondernemers haar adviseerden om te bloggen, voelde elke blog voor Celina als het beklimmen van de Mount Everest. Met een lichte vorm van dyslexie zaten er vaak spelfouten in haar teksten. De podcast bleek uiteindelijk de perfecte oplossing te zijn.

“Met een simpel microfoontje aan mijn telefoon ben ik begonnen met mijn eerste podcast,” zegt Celina. “Het was spannend, maar wat fijn om vrij uit te kunnen vertellen!” Haar tip: kijk wat het beste bij jou past. Is dat tekst, video of toch je eigen podcast? 

Van podcast naar blog

Celina gebruikt haar podcasts nu als basis voor korte blogberichten, wat haar vindbaarheid online verbetert.

Voor het optimaliseren van haar blogs voor zoekmachines gebruikt Celina de SEO-plugin Yoast. “De basis begrijpen van de techniek is echt voldoende,” benadrukt ze.

Ze plaatst de video’s ook op YouTube, wat verrassend goede resultaten oplevert. “Zelfs met maar 5 volgers krijgt elke video meer dan 500 views,” vertelt ze enthousiast.

Onderwerpen voor je podcast

Als therapeut heb je veel te vertellen aan de wereld. Celina ontdekte dat verhalen uit de praktijk het beste werken. “Welke uitdagingen ervaart de klant en wat is mijn oplossing daarvoor? Dit zorgt gegarandeerd voor herkenning bij potentiële klanten,” legt ze uit.

Celina’s podcasts duren tussen de 15 en 25 minuten, maar ze houdt zich niet aan een vaste tijdsduur. “Vertel wat je wilt vertellen en kijk daarin niet naar anderen.’’

Het editen van je podcast

Hoewel het editen van video/audio specialistisch werk lijkt, besloot Celina om zelf de basis te leren vanwege de hoge uitbestedingskosten. Ze neemt haar podcasts nu op met video en plaatst deze op YouTube. Met het basisprogramma Movavi bewerkt ze de video’s en maakt ze content voor social media. Hiervoor gebruikt ze Canva en CapCut (o.a. voor het plaatsen van ondertiteling).

Benodigde apparatuur

Om met je eigen podcast te beginnen heb je geen dure apparatuur nodig. Celina raadt aan:

– Een microfoon (bijvoorbeeld van het merk Rode, vanaf €50)

– Een webcam (vaak al aanwezig op laptops)

– Een lichtring voor gelijkmatige belichting (vanaf €25)

Je kunt je podcast opnemen via Zoom of Audacity en vervolgens uploaden naar Spotify voor Podcasters, wat het automatisch op Spotify en iTunes plaatst.

“Het gaat niet vanzelf, maar het brengt je wel wat. Het heeft mij geholpen krachtiger te worden,” zegt Celina. Haar laatste tip: “Ga gewoon spelen, probeer en oefen. Er ontstaat vanzelf iets.”

Benieuwd naar de podcastaflevering tussen Celina en Wilma?

Luister aflevering 26 hier via Spotify of hier via iTunes.

Wil jij ook een succesvolle praktijk zonder jezelf uit het oog te verliezen? Sluit je dan nu aan bij de community Healthy You, Healthy Business.

Deel dit artikel met jouw netwerk