‘Marketing’ en ‘sales’ zijn vieze woorden

Ben je het hiermee eens of niet? Voelt het verkopen van je consulten, trajecten, online programma’s of coaching als iets pusherigs? Ongemakkelijk zelfs? Als dit je eerste gevoel is bij marketing en sales, dan wil ik je uitnodigen om dat anders te gaan zien.

Marketing en sales zijn je plicht

Als therapeut, coach of lichaamswerker heb je een échte gave: namelijk de vaardigheden en kennis om anderen te helpen. Of het nu gaat om het ontwarren van knopen in de geest, het coachen naar persoonlijke doorbraken, het versoepelen van gespannen spieren of het oplossen van die jarenlange darmproblemen, jij hebt iets waardevols te bieden. Dat wil je natuurlijk het liefst met de hele wereld delen, zodat je zoveel mogelijk mensen kan helpen.

Laten we eerlijk zijn; als je weet dat je anderen kunt helpen met het verbeteren van hun gezondheid, is het dan niet je plicht om dat bekend te maken? Als iemand bloedend op straat ligt die jij kan helpen, dan loop je ook niet door, toch? Marketing is geen vies woord. Het is simpelweg een instrument waarmee je jouw boodschap van hoop en hulp verspreidt. Het is het knipperende neonbord dat zegt: “Hier ben ik en ik ben er om jou te helpen!” En als jij het niet doet, dan doet de ander het wel.

Wat sales betreft, idem dito. Je bent geen gladde autoverkoper die koste wat het kost de ander wil overtuigen zodat hij die auto door de strot kan duwen. In de gezondheidsbranche is sales niets meer dan het aanreiken van hulp aan mensen die het nodig hebben. Zie jezelf niet als traditionele koopman, maar als een echte helpende hand die cliënten naar een betere versie van zichzelf wil én kan helpen.

Daarbij zijn sommige mensen zich niet bewust van de hulp die ze nodig hebben of weten ze niet dat het ook anders kan. Door actief aan marketing en sales te doen (die past bij jouw waarden), kun je ook hen bereiken.

Een goede marketing- en salesstrategie

Een goede marketing- en salesstrategie gaat verder dan alleen maar schreeuwen over hoe geweldig jij bent of hoe goed je aanbod is. Het gaat om het opbouwen van oprechte verbinding met degenen die jij kan helpen. Het benadrukt de waarde van jouw diensten en laat zien welke transformatie mogelijk is.

Dus, doe die marketing en sales! Door jezelf actief in de markt te zetten, vergroot je jouw zichtbaarheid en kun je meer mensen bereiken. Uiteindelijk betekent dat één ding: meer mensen helpen om het beste uit zichzelf te halen. Wie kan daar nu op tegen zijn?

Ben je benieuwd hoe je op een authentieke manier marketing en sales kan inzetten voor jouw praktijk? Sluit je dan aan bij de Healthy You, Healthy Business community.

Deel dit artikel met jouw netwerk