Wat hebben katten, ondernemen op gevoel en focus met elkaar te maken?
Regelmatig trek ik een inzichtkaart. Ik gebruik het voor zelfreflectie, ter inspiratie of als handvat om antwoord te krijgen op de vraag wat in het nu belangrijk is voor mij en waar ik aandacht aan moet besteden.
De wijsheidskaarten van de ‘Kosmische kat’
De mensen die mij een beetje kennen weten dat ik heel blij word van katten (en dan vooral van mijn eigen kat Lotje), dus hun zal het niet verbazen dat ik hiervoor de wijsheidskaarten van de ‘Kosmische kat’ gebruik. Misschien vinden sommige mensen dit een beetje spiri wiri en dat is helemaal prima. Maar ik vind het fijn om met zulke tools beter in contact te komen met mijn gevoel en intuïtie.
Wist je trouwens dat gevoel een containerbegrip is en intuïtie en emotie daar beiden onderdeel van zijn? Beslissingen nemen op basis van emotie is niet handig. Want emotie is het gevoel dat vanuit ons verstand komt en wordt veroorzaakt door een bepaalde (belemmerende) overtuiging of gedachte. Intuïtie is het onderbuikgevoel dat niet te verklaren valt door ons verstand. Er worden signalen en energieën door ons lichaam en (onder)bewustzijn opgepikt die we met onze andere zintuigen niet kunnen waarnemen.
Ondernemen vanuit gevoel
Ik hoor regelmatig ondernemers zeggen ‘ik onderneem vanuit gevoel’. Pas hier dus wel een beetje mee op. Maak geen keuzes op basis van emotie. Mocht je hierover twijfelen, stel jezelf dan de vraag of je vanuit kracht of vanuit angst kiest. En slaap er een nachtje over.
Maar verder kan ik me helemaal vinden in deze uitspraak, maar wel met een kleine kanttekening 😉. Want als je 100% onderneemt vanuit gevoel, dan betekent dat vaak ook dat je geen duidelijke doelen hebt gedefinieerd, niet zo goed bent in plannen en prioriteren en moeite hebt om je plannen om te zetten naar acties. Ook het voeren van de bedrijfsvoering op een georganiseerde en gestructureerde manier blijkt vaak lastig. En dit zijn toch echt allemaal essentiële zaken om succesvol te kunnen zijn als ondernemer en om te kunnen groeien met je bedrijf of organisatie.
Focus en richting
Het is dus belangrijk om je ogen op de bal – of op de muis 😸 – te houden. Zorg voor focus en richting in je bedrijf, zodat je niet alleen op gevoel onderneemt, maar ook op basis van een heldere strategie en structuur.